niedziela, 13 lipca 2014

Ian McEwan ''Niewinni''

Mój najukochańszy brytyjski pisarz. Nie można go zaszufladkować pod żadnym względem! Myślę, że moja opinia może być wiarygodna, gdyż ''Niewinni'' - owa przeczytana książka zamyka moją podróż po twórczości tego pisarza- przeczytałam tym samym wszystko, co wyszło z pod jego pióra:))) Czekać mi pozostaje tylko na nowość na jesień...
Kilka lat z tym pisarzem. Kocham go za styl, za tajemniczość i nieprzewidywalność a jednocześnie jakiś spokój i oryginalne podejście do fabuły choć spokojne i wyważone.
 Oto dorobek pisarza, przeczytałam wszystko:
 -''  Pierwsza miłość, ostatnie posługi''
 -''W pościeli''
 -''Betonowy ogród''
 -''Dziecko w czasie''
 -''Niewinni''
 -''Czarne psy''
 -'' Przetrzymać tę miłość''
 -''Amsterdam''
-''Ukojenie''
-''Pokuta''
-''Na plaży w Chelsey''
-''Marzyciel''
-''Sobota''
-'' Solar''
-''Słodka przynęta''

''Niewinni'' to opowieść o miłości między niemką Marią i anglikiem Leonardem w powojennym Berlinie. Mężczyzna przyjeżdża do pracy w służbach wywiadowczych. Świetnie zarysowany wątek rodzącego się uczucia, pełnego samotności, nieufności ale i wielkiej namiętności. Nie są to dwie suche sceny, ale dość mocno i szeroko zarysowane uczucie.Na tle Berlina lat 40stych, kolory i atmosfera tego miejsca przeplata się z barwami uczucia młodych ludzi. Jeden incydent zmienia diametralnie wszystko, przerywa szczęście, rozrywa dusze. Ian McEwan pisze cudownie i dla mnie to obok'' Soboty'', ''Ukojenia'', ulubiona jego powieść. Nie jest pisarzem przebojowym i trudno oddać klimat tych książek w krótkiej notce czy długiej. Czekam na najnowszą powieść....:) Pisz Panie, Pisz!




12 komentarzy:

  1. nie miałam okazji spotkać się dotychczas z tym pisarzem, choć oczywiście słyszałam o nim mnóstwo dobrego. Masz może jakąś radę, od której książki warto rozpocząć przygodę z McEwanem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ''Betonowy ogrod'', ''Sobota'', ''Przetrzymac te milosc''?

      Usuń
  2. Cudna notka, mój ukochany pisarz... Na razie mam za sobą 7 jego powiesci, a w planach na najbliższą przyszłosć pozostałe jego książki. Od dwóch lat stopniowo, powoli dawkuję sobie tę przyjemność odkrywania jego prozy. :) Jak na razie najbardziej podobało mi się "Przetrzymac tę miłość", "Sobota" oraz "Słodka przynęta". Opowiadania oceniam najsłabiej. Też czekam z niecierpliwością na jesień, na nową ksiażkę tego pana!!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to co napisalas wyjelas mi z ust, zgadzam sie z toba totalnie:) tez dawkowalam pisarza od paru lat...we wrzesniu wychodzi na wyspach jego najnowsza powiesc:) ''Przetrzymac te milosc'' tez mi sie bardzo podobalo...

      Usuń
    2. annie- tez sie zgadzam - przy jego powiesciach, zbiory opowiadan jakos tak bladziutko wypadaja....

      Usuń
    3. Mam nadzieję, że jego najnowsza powieśc będzie bardziej w klimacie "Słodkiej przynęty" niż "Solaru" - ta ksiązka chyba najmniej przypadła mi do gustu... Tak mnie po Twoim poscie naszło, chyba zaraz udam się do mojej biblioteczki i zapodam sobie kolejną powieśc tego pana! Pora na kolejna dawkę jego fantastycznej prozy ;)

      Usuń
    4. a ja nie mam co sobie zapodawac tego pana:( co wybierzesz? Tak, Solar jest trudna ksiazka, podejrzewam ze przy trzecim razie bardzo by zachwycila, ogladalam wywiad na temat tej ksiazki z McEwan'em- bardzo interesujaco o niej mowil. ''Ukojenie''czytalas? ktora bedziesz teraz czytac?

      Usuń
    5. Masz rację, pewnie przy trzecim razie zachwyci. Wydaje mi się, ze wszystkie ksiazki McEwana mozna by czytać po kilka razy, przy każdej lekturze odkrywając w nich coś nowego. Na tym chyba polega częściowo jego geniusz. :) Hihi, możemy to przetestować na Tobie - przeczytaj wszystkie jego ksiażki jeszcze raz, od początku - będziesz miała co sobie zapodawac tego pana ;)) "Ukojenie" wciąż przede mną - kusi mnie ogromnie skoro tak polecasz, ale cięgnie mnie również do "Niewinnych" lub "Dziecka w czasie". Chyba jednak wybiorę "Ukojenie"... :)

      Usuń
  3. Piszesz tak entuzjastycznie o tym pisarzu, że mam ochotę od razu sięgnąć po jego książki :) I chyba niedługo tak się stanie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nazwisko tego pisarza nie jest mi nieznane, ale sama jeszcze nie czytałam jego książek.

    OdpowiedzUsuń
  5. O to muszę przeczytać, tym bardziej, że akcja w Berlinie ;)

    OdpowiedzUsuń