niedziela, 1 czerwca 2014

'' Niestety wszyscy sie znamy'' Bogdan Smolen, Anna Karolina Klys

Pamiętam ten szum sławy, choć byłam mała,wszyscy kochali Smolenia, rozśmieszał do łez, zapadł mi najbardziej chyba w głowie kabaret o sklepie i wyjąca publiczność ze śmiechu co trzy sekundy.
Książka bardzo dobrze przygotowana, wybrać się można w podróż poprzez rodzinne korzenie węgierskie pana Bogdana- intrygująca historia prababki, dziadków i mamy, rodzinny portret czasów gdy każdy się spotykał w wielkim gronie- ciocie , wujki itp- a potem z tej jego drogi do sławy i radzenia sobie z ogromną popularnością to tak naprawdę wyłania się bardzo ciekawy obraz PRL'u. Co to za czasy były! Ponieważ liznełam zaledwie poprzedniego systemu- jestem ostatnim pokoleniem które bedzie pamiętało końcówkę i naleciałości- lubię czytać o tamtych czasach, tzn historie ludzi, realia, tak wiele się zmieniło...wszystko w sumie.
Mały niepozorny chłopczyk wyrasta na pierwszego rozbawiacza kraju. Wódeczka i picie notoryczne. Przytłaczająca popularność- każdy chciał go poklepywać po ramieniu i się z panem Bogdanem napić. Gdziekolwiek się pojawił. Stwierdza stanowczo, że Polska to bardzo dziwny kraj. Wcale nie miałam wrażenia, że przesadza, to co można przeczytać- rzeczywiście, cienie sławy mogą być okropnie ciężkie do uniesienia. Poza tym za tym wcale nie szły kiedyś wielkie pieniądze. Życie w innych realiach, problemy zawodowe i w grupie na scenie. Granie intensywne, bez odpoczynku, non stop tułaczka po miastach. No i tak smutne i dramatyczne życie osobiste..pomimo udanego, długiego małżeństwa, rodzine dotknęła tragedia....w dziwnych okolicznościach popełnia samobójstwo jego piętnastoletni syn- choć ojciec domyśla się jak było. Rok pózniej żona odbiera sobie życie z tego powodu...
Pan Smoleń to wcale nie taki wesoły człowiek jak nam się wydaje...książka poraża takim ludzkim podejściem, kawa na ławe, bez filozofii, opowieść o życiu, niełatwym, kolorowym i dramatycznym. To historia tamtych czasów również- rzeczywistości, relacji społecznych, międzyludzkich. Polecam. Nie sądziłam, że aż tak mnie wciągnie historia tego człowieka...

2 komentarze:

  1. Bardzo lubię tą postać, po książkę z pewnością sięgnę :) dzięki za tak fantastyczną propozycję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oglądałam kiedyś program o Panu Bogdanie Smoleniu, wzruszył mnie bardzo. Kiedyś rozbawiał całą Polskę a teraz został sam, chory, bez ochoty walki o siebie. Strasznie mi go żal.. Postarzał się bardzo, wygląda na o wiele więcej lat niż ma w rzeczywistości. Zycie okrutnie się z nim obeszło. Bardzo ciekawa jestem tej książki, słyszałam same pozytywne opinie.

    OdpowiedzUsuń