wtorek, 11 lutego 2014

Z literatury hiszpańskiej: ''Zakochania'' Javier Marias

Javier Marias jest często wymieniany jako kandydat do nagrody Nobla. Nie dziwię się, jest oryginalny, świetnie pisze i ma swój niepowtarzalny styl- tak jakby opisywał wszystkie te miliony myśli, które siedzą nam w głowie ale znikają po kilu sekundach. Właśnie za ich pomocą snuje swoją historię, z nich wyłania się obraz zdarzeń, szybka akcja nie jest tutaj domeną, toczące się wydarzenia są jakby z tyłu. Nie wiem jak on to robi, ale chce się czytać powoli i smakować, trochę tak jakby to był głos ludzkiej duszy, bo te miliony myśli nie są burzliwie niepoukładane ani zbędne. I w tym tkwi niepowtarzalność pisarza.
Bywa, że obcy ludzie nas fascynują, tak jak w przypadku głównej bohaterki- Maria codziennie przed pracą ma taki rytuał, że zachodzi do kawiarni na kawę, od lat widzi zawsze te samą parę obok- w średnim wieku, zakochane małżeństwo. Więc w jakiś sposób, choć nigdy nie wymienili ani słowa- ta para jest Marii bliska i intryguje ją. Na jakiś czas traci parę z oczu, i po czasie dowiaduje się, że mężczyzna został brutalnie zamordowany. Fascynacja parą nie mija, wręcz narasta, postanawia dowiedzieć się i poznać wdowę, podchodzi do niej...
Bardzo dojrzała powieść o zagadkach miłości, uczuć, co tu dużo mówić kawał świetnej prozy, którą się można rozkoszować bo taki jest język i styl- do rozkoszy.
To moja druga powieść tego pisarza, coś czuję, że ten pan namiesza w literaturze jeszcze i nie raz o nim usłyszymy.

6 komentarzy:

  1. Bardzo chciałabym sięgnąć po tak nieszablonowego i wychwalanego przez Ciebie pisarza :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pięknie zachęcasz do sięgnięcia po tę powieść i do poznania prozy pisarza.
    Pięknie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Coś jest w tych hiszpańskich pisarzach, że piszą wyjątkowo o miłości. Ostatnio czytałam polskie opowiadania ("Wada wymowy") i stwierdziłam, że polscy pisarze albo podchodzą do tego tematu z całą wulgarnością albo rozpływają się niczym niedojrzałe nastolatki..
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, zgadzam się z tobą, też mam takie odczucie, a jesli są tacy w Polsce to z chęcią rzucę się i przeczytam

      Usuń
    2. Pieguska! koniecznie sięgnij po ''Kłamstwa'' Enrique de heriz!!!

      Usuń
  4. Nie czytałam żadnej książki autora, ale "Zakochania" magicznie mnie do siebie przyciągają. Podoba mi się okładka, tytuł, wszystko, co do tej pory o tej powieści czytałam.

    OdpowiedzUsuń