czwartek, 31 października 2013

''Tetetka. Wspomnienia o Teresie Tuszyńskiej'' Mirosław Janusz Nowik

Cieszy mnie sam fakt, że ktoś postanowił oddać hołd aktorce- totalnie zapomnianej przez lata, pozostawionej sobie samej, wielu ludzi z branży filmowej nie wiedziało nawet, że odeszła..
Najbardziej zapomniana aktorka polska. Jak potwornie smutno to brzmi..
Obok talentu, miała to, co aktorki ze złotej ery Hollywood- wyjątkową, wręcz boską urodę. Takiej twarzy się nie zapomina i coś w tym jest, bo choć nie widziałam filmów z Teresą Tuszyńską, jakimś dziwnym trafem kojarzę tę twarz!
Chyba dlatego tak lubię filmy stare amerykańskie. Nieprzeciętna uroda plus talent- kto na to nie chce patrzyć?
Ze wspomnień i opowieści jawi się nam Teresa Tuszyńska jako skromna osoba, nie zabiegająca o role, serdeczna, miła ze skłonnością do całonocnych imprez. Miała ''to coś'' czego nie da się wyuczyć w żadnej szkole aktorskiej- naturalność i wyczucie kamery. Naprawdę nie chce się wierzyć, że umarła w samotności, w szponach choroby alkoholowej, która niszczyła ją stopniowo przez większość życia. Dziś się to w głowie nie mieści..Kiedyś picie było modne, każdy pił, więc jestem w stanie jakoś zrozumieć, że nie wyszło jej na pomoc wielu ludzi, te czasy PRLu były naprawdę inne. Smutny ten jej los, okropnie, i zmarnowany talent i potencjał dla polskiej kinomatografi.. aż serce się kraje na samą myśl jakby można było wykorzystać taki dar..
Bardzo chcę obejrzeć jej kreację koło Zbigniewa Cybulskiego w filmie: ''Do widzenia, do jutro''. Jestem bardzo ciekawa.

2 komentarze:

  1. Pamietam ten film "Do widzenia, do jutra". Bardzo mi sie podobal w nim Cybulski i jego partnerka, choc pojecia nie mialam jak sie nazywa. A jeszcze mniej jaki byl jej los... Smutne doprawdy

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja miałam to szczęście i widziałam Teresę Tuszyńską na ekranie czarno-białego telewizora.
    W latach 60-tych nasza telewizja nadawała polskie filmy, które oglądałam jako dziecko i z których zapamiętałam wielu aktorów i wspaniałą muzykę jazzową. Chociaż to nie były oczywiście filmy dla dzieci.
    To było nasze dobre kino na poziomie, a niektóre filmy po prostu mają klasę.
    U nas można trafić na te perełki na kilku kanałach - TVP Kultura, TVP Historia, TVP Polonia, a kiedyś na Kino Polska (teraz już rzadziej).
    Nie wiem, czy znasz inicjatywę - polskie filmy za darmo w internecie. Na wszelki wypadek podrzucam linka:
    http://www.polskieradio.pl/5/3/Artykul/866100,Klasyka-polskiego-kina-dostepna-za-darmo-w-internecie
    W artykule są podane dwa adresy na you tubie.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń