środa, 1 maja 2013

''Mara i Dann'' Doris Lessing

Spotkanie z ukochaną pisarką tym razem więcej niż udane. Może dlatego, że długa przerwa, tęsknota i chęć zmierzenia się z kolejną porcją dobrej literatury. Każda jej powieść jest zupełnie inna więc odkrywanie jej twórczości jest przyjemne i nie gaśnie ciekawość. Tę książkę uważam jednak za jedną z najlepszych w dorobku Doris Lessing. Jest znakomita.

''Mara i Dann'' to historia rodzeństwa i ich długiej wędrówki poprzez kontynent Ifrik. Kraina przypomina do bólu Afrykę ale rzecz dzieje się w przyszłości. Cała półkula północna jest pokryta lodem. Wyruszają z południa Ifrik na północ..mnóstwo przygód, przepraw samolotem, na pieszo, poprzez rzekę, kolorowe krainy, zmaganie się z suszą, walka o jedzenie, piękne widoki, smoki wodne, niebezpieczeństwa, różne systemy władzy, ludzie, wojny, konflikty, miłość, związki, etapy życia jednostki, ciąża-dziecko i bardzo wyraziści, świetnie skonstruowani główni bohaterzy Dann- a w szczególności Mara.
Mapa drogi..
Ta powieść drogi, to epopeja o człowieku, o naszej naturze, traktat o naszych czasach, po części ciut jak baśń, poprostu piekielnie dobra powieść-szeroka, wymiarowa. Przez wielu krytyków uważana za najlepszą powieść wspołczesną Doris Lessing.
Autorka ponad czterdziestu dzieł, Nobla dostała w 2007, uzasadnienie:

''..jej epicka proza jest wyrazem kobiecych doświadczeń. Przedstawia je z pewnym dystansem, sceptycyzmem, ale też z ogniem i wizjonerską siłą''

Jeśli macie ochotę zapoznać się z jej książkami, osobiście odradzam zaczynanie od pięciotomu ''Dzieci przemocy''. Po ponad czternastu przeczytanych powieści Doris Lessing uważam, że są to najmniej ciekawe książki. Doris Lessing daje z siebie znacznie więcej w innych powieściach- taka jest oczywiście tylko moja opinia na pewno znajdzie się wielu, co myślą inaczej, rzecz gustu.
Jakich emocji dostarczy mi następna jej książka?
Nie moge się doczekać..!

5 komentarzy:

  1. Mam za sobą jedną książkę tej autorki, ale wzbudziła we mnie takie emocje, że planuję sięgnąć po dalszą twórczość Doris Lessing. Jeśli nadarzy mi się okazja do przeczytania "Mara i Dann", to na pewno skorzystam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie do Lessing namawiać nie trzeba, mam za sobą ok. 7 jej książek i nie zamierzam na tym poprzestać, choć oczywiście będę czytać sukcesywnie. O tej powieści dotąd nie słyszałam, już widzę, że warto ją poznać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ się cieszę z Twojej pozytywnej opinii! Ta książka czeka już u mnie na półce na swoją kolej i trochę z nią zwlekałam, bo bałam się właśnie tej wizji przyszłości, czy Lessing nie przedobrzy, itp. Teraz, już bez obaw, postaram się z nią szybko zmierzyć - dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Też czytam książki Doris Lessing:)
    Wywołują wiele emocji i chętnie przeczytam pozycję, którą polecasz, bo jeszcze jej nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Witaj - pięknie i bardzo ciekawie tu u Ciebie.Jeśli pozwolisz to rozgoszczę się na dłużej.W wolnym czasie zapraszam w odwiedzinki do Dobrych Czasów.Pozdrawiam i życzę chwili wolnego na relaks z książką.J.

    OdpowiedzUsuń