wtorek, 26 lutego 2013

''W odbiciu'' Jakub Małecki

Czytam bardzo dużo, choć czas mi się skurczył,  polsko-fiński niemowlak rośnie, absorbuje coraz bardziej, ale w temacie czytania jestem jak żołnierz zorganizowana. Nie oglądam tv, ani filmów, więc czas na lektury jest. W dzień również, gdy mały zaśnie, choć teraz to porządki wiosenne chcę zrobić i przeorganizować przedmioty więc zostają wieczory. Mam zaległości z notkami, wszystkie wolne chwile wykorzystuje na czytanie lub nic nie robienie;) Pora się wziaść w garść bo zaraz zaleje mnie góra przeczytanych książek i jeszcze nie daj boże zapomnę o niektórych;)

Jakub Małecki to dla mnie jeden z najciekawszych młodych polskich pisarzy.. Po niesamowitych doznaniach jakie dostarczył mi ''Dżozef'' , zabrałam sie za kolejną książkę. Nie wiedziałam, ze to druga część, ale naprawde nie miało to znaczenia. Czyta sie Małeckiego swietnie. Łączy to co lubie najbardziej- świetny, przystępny język i bardzo dobra konstrukcja bohaterów. Poprzez kilka postaci płynie wartko opowieść- intrygująco, emocjonalnie. Niby nic nowego tu nie ma, mamy ludzi zwyczajnych do bólu, młodzi, co borykają się z kłopotami finansowymi- główny bohater Karol stracił pracę, jakos stara sobie radzić, jest melek- Pielgrzym, starsza pani Eugenia..ale opowieść biegnie, rozwija się ciągle. Śmieszna, wesoła, zastanawiająca..i życiowa . A bohaterzy jakbym ich znała, gdzieś widziała. Są realni- i to jest najwiekszy atut pisania pana Małeckiego. Jest to powieść bardzo polska, nasze realia, nasz świat i codzienność, którą każdy zna czy pamięta- ale w żadnym tam obscenicznym portrecie, żadnej tutaj metaforyki futurystycznej nie ma ani dziwnego stylu ani wyostrzenia obrazu. Stonowana powieść ale wywołująca emocje.

 Jest coś w pisaniu Małeckiego takiego do głębi prawdziwego, ja mu wierze od razu i do końca. Nie mam wrażenia, że pisarz się ''starał', że coś jest na siłę klecone, że chciał stworzyć coś z niczego a nie bardzo wyszło i czuję mocno, że pisze dla mnie, dla ludzi a nie dla siebie samego.. Proza Jakuba Małeckiego dociera do mnie, dotyka mnie i jest to bardzo przyjemne. Jestem strasznie ciekawa innych jego powieści.

5 komentarzy:

  1. Czytałam "Dżozefa" i zrobił na mnie piorunujące wrażenie. Czyta się samo:)
    Polecam jeśli jeszcze nie czytałaś.
    "W odbiciu" umknęło mi gdzieś, muszę koniecznie przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytalam..mam zamiar przeczytac wszystko co napisal Jakub Malecki

      Usuń
  2. Zaintrygowałaś mnie. Autor nie jest mi znany. Z przyjemnością nadrobię te zaległości :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie zapoznaj sie z tym panem..ciekawa jestem czy bedziesz zadowolony:)

      Usuń
  3. ciekawie brzmi. Też pewnie sięgnę po jakąś jego książkę!

    OdpowiedzUsuń