środa, 26 grudnia 2012

Barbara Szczepuła:'' Polacy za granicą- historie prawdziwe. Długa podróż poslubna''

Książka wystała sie na błękitnej półce nietknięta długi czas. Ostatnio przed świętami jeszcze postanowiłam ponownie polakierować regały bo wtedy kolor ładniej sie prezentuje i wiadomo, nie rysują się półki. Nasz majster klepka od zadań domowych tym się zajął. A więc trzeba było książki położyć z namaszczeniem na podłodze. Dzięki porządkom w Błękitnej Biblioteczce przypomniałam sobie o nietkniętych lekturach, zapomnianych przeze mnie. A czekają przecież na swoją turę. Nadal trzy regały do polakierowania, tymczasem zabrałam się właśnie za tę pozycję i jestem bardzo miło zaskoczona.

W temacie emigracji polskiej łatwo chyba o generalizację ale tutaj tego nie znajdziemy. Książka to szeroka paleta ludzkich historii Polaków na ''obcych ziemiach''. Każda opowieść z ogromnym szacunkiem dla człowieka. Polacy są wszędzie i wszędzie dokonują ciekawych rzeczy, odnosza sukcesy. Czas nie jest tutaj uporządkowany, mamy różne okresy wyjazdów co sprawia, że czyta się jeszcze ciekawiej. Świetne te opowieści..niektóre rzeczywiście smutne, czasem przerażające a niektóre takie, że pękam z dumy z rodaków.
Chyba najbardziej dotknęła mnie historia Janusza Liberkowskiego, który wymyślił  projekt bezpiecznego fotelika samochodowego dla dzieci i wygrał konkurs. Wielki sukces, którego korzenie niestety związane są z wielką rodzinną tragedią. Opowieści zwykłych ludzi toczących boje z codziennością też tutaj oczywiście są.

Oj czego nie ma w tych reportażach..wszystkie oczywiście łączy tylko jeden wspólny mianownik- większa, miejsza czy przelotna tęsknota za Polską. I powód wyjazdu. Wszystko w ostateczności tak naprawdę roznosi się o sutuację finansową. Poprostu życie.

2 komentarze:

  1. Musze przeczytac,Bo tez jestem emigrantka.Moniko lubie wchodzic na twoj blog,dostarcza mi nowych czytelniczych inspiracji.Pozdrawiam z Kanady.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj, miło czyta się takie słowa, pozdrawiam cię serdecznie, mieszkasz w pięknym kraju:)

      Usuń