czwartek, 27 grudnia 2012

''Anna German o Sobie'' Mariola Pryzwan

Ogromny niedosyt. Deficyt doznań. Takie pierwsze odczucia po przeczytaniu tej książki. Dlaczego? Bo ta opowieść o wybitnej gwiezdzie polskiej estrady to zaledwie zbiór fragmentów wywiadów dla prasy radzieckiej, polskiej, niemieckiej, tylko zlepek różnych wypowiedzi Anny z audycji radiowych, szczątki z listów do rodziny. I wszystko sklejone w układankę chronologiczną o jej życiu. Piękne zdjęcia, ślicznie wydana lektura ale nie traktowałabym tego jako biografii czy nawet opowieści o tej kobiecie. Raczej jak ukłon w stronę artyski, o której tak mało wiadomo, gdyż znana była z tego, iż nie lubiła mówić o sobie. Taki zarys jej życia we własnych słowach, szkic świadectwa przeżyć i dokonań. Miałam troszkę większe oczekiwania, szkoda, Anna German wydaje mi się przeciekawą postacią. Przeżyła ciężki wypadek, który przerwał na kilka lat jej świetnie rozwijającą sie karierę. O tym etapie zaledwie parę stron. Troszkę za znikomo, za sucho ale nie jest tak że się czepiam. Podobała mi się lektura, ale warto się nie nastawiać na opowieść, z której wyłania się bogato zarysowana biografia bohatera. Ale czuć dobitnie, że zycie miała niesamowicie interesujące.
Piękna kobieta o nieziemskim głosie, żyjąca ciekawie w nieciekawych czasach. Nie wiem, czy są inne książki na temat tej artystki, nie sprawdzałam, w każdym razie tę oto pozycję można potraktować jako wspaniały wstęp i zarys. Polecam.

5 komentarzy:

  1. Lubię obszerne biografie, szkoda, że ta jest "okrojona", ale właśnie jako wstęp będzie świetna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. tak mi żal, myślałam, ze to zlepek wywiadów i do tego rozdziały biograficzne, że to razem daje pełny obraz. Szkoda, że nie poszło to dalej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdaje mi sie ze German napisala krotka ksiazke autobiograficzna "Wroc do Sorrento?" O ile dobrze zrozumialam opisala tam swoje przezycia po wypadku, nie jest to klasyczna pelna autobiografia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, czytałam tę książkę, świetna.

      Usuń
  4. W zeszłym roku czytałam, że w Rosji kręcą z udziałem polskich aktorów mini-serial o Anne German, może kiedy wyjdzie, to zaspokoi Twoje zainteresowanie tą postacią :)

    OdpowiedzUsuń