środa, 28 marca 2012

''Bóg Mordu'' Yasmina Reza

Francuska dramatopisarka Yasmina Reza jest mi obca. Ale jej doskonała sztuka, znana z desek teatru na całym świecie,  dopiero nagłośniona przez ekranizację Polańskiego- przykuła oczywiście moja uwagę. Czytało się znakomicie. Myślę, że to co jest absolutnie majestrzykiem to skonstruowana fabuła. Dwa małżeństwa, które spotykają się w domu by omówić przykry incydent- bójki ich synów. Pozornie zwyczajna, grzecznościowa rozmowa nabiera tempa, emocji, zmienia się w wielką, absurdalną kłótnię. Dynamika tego dialogu jest niesamowita. coraz mocniejsze słowa, dochodzi do rękoczynów, rzucanie epitetami, przygrywki, cynizm, dogryzanie sobie.. Nagle z ludzi wychodzi całkowity jad, jakaś agresja. To właśnie takie pytania można zadać sobie po przeczytaniu tej sztuki. Co jest żródłem agresji? Jakie są jej odmiany, dlaczegoo ludzie pozornie rozmawiający tylko o bójce ich synów tracą wszelkie zapory??

Myślę, że ten dramat mówi więcej o naszym społeczeństwie niż najmądrzejsze, suche referaty pisane przez uczonych. Swietna rozrywka na bezsenną, ciepłą irlandzką noc. Genialny tekst! Można się uśmiać i zdenerwować:)

5 komentarzy:

  1. Jestem bardzo zainteresowana filmem - oglądałam zwiastun i bardzo spodobał mi się, bo jest w moich klimatach. ;-) Jeżeli chodzi o książkę to również bardzo chętnie przeczytałabym. Mam nadzieję, że będę miała okazję. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam na filmie w kinie i bardzo polecam. Obejrzyj koniecznie! :) Świetne aktorstwo, mnóstwo emocji i ciekawa historia.
    Widzę, że Sonia Draga znowu rządzi :) Muszę koniecznie przeczytać tę książkę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Rezę mam na oku już od jakiegoś czasu, ale jakoś wciąż się z nią mijam... Film widziałam, ale wolałabym książkę... Dzięki za przypomnienie mi o niej. :) Chyba nie powinnam dłużej zwlekać. :) Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Po takiej recenzji muszę koniecznie ją przeczytać oraz obejrzeć film! ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Film genialny! Ciekawe jak książka.

    OdpowiedzUsuń