sobota, 10 grudnia 2011

Delphine de Vigan: '' No i Ja''

Delphine de Vigan to świetna francuska pisarka, która w sposób niezwykle łatwy pisze o rzeczyach trudnych, i o których zwykle myśleć na głos nie chcemy. Jej książki to żadne tam romantyczne powiastki z domieszką magii- żeby było jasne- natomiast dostajemy porcję bardzo dobrej, przystępnej prozy psychologiczno- obyczajowej. Lubię wydawnictwo Sonię Dragę za to że wydają właśnie tego rodzaju soczystą literaturę. ''Ukryte godziny''- poprzednia powieść zachwyciła mnie swoim klimatem, prawdą i historią, zresztą pisałam o niej na blogu. Tym razem miałam do czynienia z tym samym.

Paryż. Zwykła rodzina: matka, ojciec i nad wyraz rozwinięta intelektualnie trzynastolatka- Lou. To jej oczami poznajemy tę opowieść. Dziewczyna nie za bardzo umie rozmawiać z rówieśnikami, choć jest niesamowicie wrażliwa. Wszystko zaczyna się od referatu, który musi przygotować na lekcję. Wybiera temat bezdomnych. Udaje jej się spotkać na stacji osiemnastoletnią dziewczynę z marginesu społecznego. Prowokuje kolejne spotkania, w jakiś sposób udaje jej się nawiązać nić porozumienia z tą dziewczyną. Może łaczy je zwyczajnie to, że obie czują się wyobcowane. Nie chcę zdradzić co się stanie i jakim torem potpczy się ta przyjazni, ale jedno jest pewne- w tej powieści jest o wiele więcej: dom Lou, życie po tragedii, jaką była śmierć siostry. Każdy z bohaterów jest na swój sposób samotny i niezrozumiały. Uwielbiam, jak ktoś pisze tyloma symbolami, gdzie można się dopatrzeć więcej niż jednego dna czy odcienia puenty.

Uwaga- powieść absolutnie nie jest smętna. Choć smutna, czyta się ją lekko i szybko. Daje do myślenia, na podstawie tej historii wyjawia się jakaś prawda o naszym społeczeństwie, o nas samych. Ta pisarka jest naprawdę dobra a jej książki są wdzięczne, ciekawe,mają w sobie wiele z człowieczeństwa..
. Czekam na następną powieść, czytałam że Sonia Draga już przygotowywuje tłumaczenie. Nie mogę się doczekać.

5 komentarzy:

  1. Zaciekawiłaś mnie. Z chęcią przeczytam, jak tylko nadarzy się okazja. Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  2. kasandra_85: naprawdę warto zapoznać sie z tą pisarką, serio!

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czytałam nic jeszcze tej autorki. Zaciekawiłaś mnie. Lubię takie studium ludzkich uczuć i emocji. Będę polować na książki Delphine de Vigan.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię prozę z wątkami psychologicznymi, ponieważ jest to pewna podróż po własnych zakątkach duszy, takie oczyszczenie czytelnika. Na pewno w kolejce do przeczytania.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wydaje się bardzo ciekawa,rozejrzę się za nią ;)

    OdpowiedzUsuń