niedziela, 20 listopada 2011

Ta genialna węgierka Magda Szabo:'' Świniobicie''

Dla tych, co kochają powieści obyczajowe na najwyższym poziomie..dla tych co mają ochotę początkowo wbić się w skupieniu w tę powieść tylko po to by z rozdziału na rozdział poczuć coraz większą radość, zaciekawienie i satysfakcje. By zacząć żyć tą nietuzinkową historią...

To opowieść o braku komunikacji między najbliższymi w rodzinie, o małych i większych nieszczęściach, które nie potrafią nas scalić, zbliżyć a budują ''betonowe mury'', o ludzkich ułomnościach w najbardziej wrażliwym wydaniu.  Wszystko to na przykładzie trzynastu osób, z ich punktu widzienia wyłania się obraz dwóch rodzin, są to bracia, siostry, służba itp. Wydaje się początkowo, ze głównym bohaterem jest Janos i Paula- małżeństwo nieszczęśliwe i zaplątane w swojej matni nieporozumień. Janos pochodzi z ubogiej, biednej rodziny, Paula z rodziny szlacheckiej. To w jaki sposób funkcjonuje ich związek przeraża. Nawet ich dzieci nie są szczęśliwe..pisarka we wspaniały sposób pokazuje tragedie każdego bohatera w książce..Dwie skłócone rody...ale tak naprawdę mam wrażenie, że najważniejszą rolę pełnią w tej powieści kobiety...a tle grudniowy śnieg.

Świetnie zbudowani bohaterzy, fantastyczy język, powieść dopracowana, ciekawa ale i wymagająca. Jest przede wszystkim opowiedziana w niesamowity sposób.  To naprawdę niecodzienna sprawa, bym w trudnej książce znalazła tyle przyjemności..perełka!
Udało mi się zdobyć dzięki mojej siostrze, jeszcze dwie powieści wspaniałej Magdy Szabo, mówią że  niekoniecznie ''Świniobicie'' jest dobry początkiem z pisarką bo to jedna z jej trudniejszych powieści. Ja czytałam tylko szukaną po necie przez wszystkich ''Tajemnica Abigail''- kuzynka mi znalazła we wrocławskiej bibliotece i przyleciała kiedys z tą powieścią do mnie na wakacje:) Chcę wszystkie powieści mieć tej pani, a to wcale nie łatwe...dlaczego nie wznawiają Takich Pisarzy??? Pytam? Czy ktoś mi jest w stanie to wytłumaczyć??

14 komentarzy:

  1. O dziwo okazało się, że w biblioteczce rodziców jest sporo książek z tej serii i ta również się tam znalazła. Jak nieco ogarnę czekające w kolejce pozycje, to z chęcią się za nią zabiorę:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  2. kasandra: o kurde, ale masz super...z ta biblioteką...szczerze zazdroszczę!

    OdpowiedzUsuń
  3. Też się cieszę:). Mój tato pracował przez kilka lat w księgarni i przez ten czas przytachał do domu setki książek. Od wielu lat wszyscy mamy radochę z odkrywania książkowego świata a ja na dodatek dokupuję kolejne:D
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  4. chętnie przeczytam, jak uda mi się gdzieś zdobyć :) Też mnie wkurza to, że niektóre, wspaniałe pozycje w ogóle nie są wznawiane i trzeba dokonac cudu żeby jakąś zdobyć, a inne (np. romanse Nory Roberts) są wznawiane co chwila! Ale co poradzić? widzocznie wydawnictwom nie wszystko sie opłaca... Smusi mnie to, że gdzieś tam kiedyś były wydane wspaniałe i genialne ksiązki, które odeszły w zapomnienie. Az mnie krew zalewa jak pomyslę ile przez taka politykę wydawnictw tracimy fantastycznych powieści... :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Moniko, no to masz konkurentkę: też postanowiłam posiąść wszystkie powieści tej Pani:) Z rzewnością wspominam jak polowałam na "Zamknięte drzwi" aż w końcu ustrzeliłam;) Mam już kilka innych, ale o tym w swoim czasie na blogu.
    Ale masz rację, genialna jest...

    Pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  6. Annie: a ja ciągle chcę wierzyć, że gdyby ktoś zabrał się za wznawianie genialnych, starych powieści a nie klasyki tylko, to interes też byłby..boże, przecież ja nie licząc się z ceną bym to nabywała..a może ta polityka jakaś wydawnictw na to nie pozwala? nie wiem, nie znam nikogo z wydawnictwa, chętnie bym się dowiedziala dlaczego, przecież to nie możliwe że nikt jeszcze na to nie wpadł

    OdpowiedzUsuń
  7. Inez, moja ty konkurentko. Będę śledzić co tam posiadasz Magdy Szabo, ja bym się biła non stop o jej książki na allegro, ale jak mieszkasz za granicą konta mieć nie można, ale juz męczę znajomych i rodzinę...;) pozdrawiam i miłych zbiorów choć sama myśl że masz więcej sprawia że jako książkowy świr jestem zielona z zazdrości;D

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też ciągle mam nadzieję, że któreś wydawnictwo się ocknie i odkryje te dawne, wspaniałe, a zapomniane powieści. Przecież można im zmienić okładkę, rozreklamować i będą równie popularne co te wszystkie świeżynki. Ja od razu bym się na nie rzuciła, gdyby pojawiła się taka seria. :P

    OdpowiedzUsuń
  9. gdzieś w otchłani moich półek mam tę książkę! I zaraz zabieram się za jej poszukiwania.

    OdpowiedzUsuń
  10. dodam do listy pozycji obowiązkowych :)

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja tej pani nie znam, ale chętnie poznam :) Lubie trudne książki, więc ta powinna mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  12. No to jutro biegnę do biblioteki koniecznie! Warto odgrzebywać starą literaturę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Drogie Panie, polityka wydawnictw pozwala - najlepszym dowodem szykowane wznowienie Tajemnicy Abigel! Kto wie, może za tym tytułem pójdą inne dzieła Szabo.

    OdpowiedzUsuń
  14. A jednak - Magda Szabo doczeka się wznowienia. Krakowskie wydawnictwo Bona wyda w maju Tajemnicę Abigel!

    OdpowiedzUsuń