niedziela, 6 listopada 2011

''Ktoś we mnie'' Sarah Waters

Prawdziwa, soczysta i solidna powieść obyczajowa. Jestem pod wrażeniem, czuję w  pełni satysfakcje. Choć pisarka mi nieznana, już wiem, że sięgnę po wszystkie jej powieści bo pisze wspaniale. Która wam sie najbardziej podobała? Powieść ta była nominowana do ważnej nagrody literackiej, co warto podkreślić, gdyż wcale nie jest coś nowatorskiego ani ''trendy''.

Doktor Faraway opowiada nam historię starej posiadłości Hundreds Hill, w której pracowała kiedyś jako służąca jego matka. Po latach przybywa do miasta i owy stary, podupadły dom niezwykle go intryguje. Mieszka w nim zdziwaczała pani Ayres, jej syn, który przeżywa traume powojenną oraz niezależna, silna córka. Doktor stopniowo zaprzyjaznia się z mieszkańcami ogromnej posesji. Jest nimi oczarowany, można powiedzieć uzależnia się od kontaktu z nimi. Dom to ciemne korytarze, tysiąc pokoi zamkniętych na kłódkę, jedna służąca, witoriański, stary styl wystroju. Trudno rodzinie utrzymać ten dom. A zaczynają dziać się w nim bardzo dziwne rzeczy...powieść ma elementy grozy, nie można się oderwać od czytania, na taką powieść czekałam długo.
Mamy tutaj jakby spotkanie przebrzmiałej przeszłości z czymś nowym- stary dom i czas po wojnie czyli ciekawy zarys tła społecznego, niewytłumaczalne zdarzenia, które naznaczą mieszkańców domu- szepty, pożar, wykaligrafowane litery, smugi na suficie..lekarz nie wierzy w duchy, stara się przyjacielom dodać otuchy. Co się dzieje? Kto za tym stoi?
Język i prowadzenie narracji to sama rozkosz, czyta się genialnie, powoli i ze smakiem kosztowałam tej opowieści. Szkoda, że już skończyła czytać. Gorąco polecam. Piękna, dopracowana, szczegółowa i porywająca powieść. Ale klimat!

16 komentarzy:

  1. Czytałam i również mi się podobała:)
    Polecam Ci jeszcze 'Niebanalną więź' tej autorki, tam jest delikatnie nakreślony wątek miłości lesbijskiej, a książka utrzymana w podobnym stylu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam jakiś czas temu i mam podobne wrażenia - świetna książka:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Urzekająca okładka i porywająca treść z tego co mówisz aż szkoda byłoby nie sięgnąć po nią :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki za tą recenzję. Ja właśnie wypożyczyłam 'Pod osłoną nocy', czytałaś? To będzie moja pierwsza przygoda z pisarką.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale kusisz:)). Muszę ją przeczytać. Koniecznie!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzmi niezwykle kusząco, uwielbiam powieści z takim klimatem, nawet o słabej nie mam serca powiedzieć złego słowa. Muszę przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Już sobie tytuł zapisałam, żeby o niej nie zapomnieć :) nie mogę się doczekać kiedy ją przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta książka jest inna od pozostałych powieści Waters, ale ja lubię wszystkie. Sięgnij po pozostałe, moim zdaniem Waters bardzo dobrze pisze o trudnych związkach między kobietami, subtelnie, ale prawdziwie. Najmniej podobała mi się "Pod osłoną nocy", resztę gorąco polecam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Recenzja przypomina mi opis ksiązki Kate Morton "Milczący zamek" - bardzo bliskie klimaty i sądzę, że przypadnie Ci do gustu, bo także jest stary ogromny zamek, dziwni lokatorzy, tajemnica sprzed lat, polecam :) Ten tytuł zanotowałam, boo takie klimaty to coś zdecydowanie dla mnei i mam ogromną chętkę na tę książkę tym bardziej, że jest tak dobrze napisana. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak, to coś dla mnie:) Z chęcią przeczytam.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Eita: już sobie ostrzę zęby na ''Niebanalną więz'' mam ją u siebie. Nie wiem czemu tak wzlekałam z tą pisarką...

    OdpowiedzUsuń
  12. Virgo: nie czytałam. ''Ktoś we mnie'' to moje pierwsze spotkanie z tą pisarką

    OdpowiedzUsuń
  13. Rosemary: przeczytam wszystkie, na pewno:))

    OdpowiedzUsuń
  14. Aneta: zapisałam:) ja w ogóle cos zaczynam w wiktoriańskich powieściach się lubować...mam na nie ochotę:) a nie czytałam nic

    OdpowiedzUsuń
  15. Oo, super. Dzięki za napisanie o tej książce. Na pewno przeczytam :)).

    OdpowiedzUsuń
  16. Również pisałam o tej książce na blogu i również byłam pod wrażeniem, niesamowite zakończenie i super studium ludzkiej psychiki

    OdpowiedzUsuń