piątek, 27 maja 2011

Z literatury litewskiej: ''Szare śniegi Syberii'' Ruta Sepetys


Zamknęłam książkę i zamyśliłam się. Dotkliwie przejęta prostotą a zarazem wymową opowieści, pomilczałam kilka minut. Kot obok też, bo się nie wyspał przeze mnie, gdyż zarwałam noc dla tej lektury. 

Litewskie miasto Konwo. Nastoletnia Lina ma przed sobą wielką przyszłość- zapowiada się na znakomitą malarkę. Dostaje się  do prestiżowej szkoły. Jednak wszystkie marzenia i szczęście przerywa nagłe, mocne walenie do drzwi- oficerowie NKWD jak burza wpadają do domu i dają całej  rodzinie dwadzieścia minut na spakowanie. Mama rozbija całą porcelanę o podłogę, gdyż ''zbyt mocno ja kocha, by zostawić'', zamiast chleba, Lina szuka kartek i szkicownika a sama jest w piżamie. Taty nie ma w domu, młodszy brat nie ma pojęcia co się dzieje. I tak oto oczami niesamowicie wrażliwej młodej artystki poznajemy jej historię tułaczki w bydlęcym wagonie udającym się na Syberię. 

Krótkie rozdziały, ale mówiące więcej niż najdłuższe opisy. Akcja powieści jest błyskawiczna, równa już do końca. Ludzie z pociągu stają się rodziną, losy Liny, jej mamy i brata na Syberii są przejmująco drastyczne, ale jest w nich nutka wiary i nadzieji. Bo Lina nie przestaje malować, nawet palcem po ziemi. Chce zostawić ślady dla ojca, dla wszystkich tych, którzy nie mają pojęcia co się dzieje na Syberii. Wierzy, że ktoś dzięki jej rysunkom odkryje koszmarną prawdę. Kiedy oficer kazał Linie namalować jego portret, dziewczyna odkrywa na nowo swój talent. Bo maluje tak jak widzi i czuje, więc palce chcą wokół szyji oficera naszkicować węże.. 

Jak żyć bezpiecznie w bramach piekła? Przepiękna, przeszywająca to książka. Zostanie we mnie na długo...

14 komentarzy:

  1. Mam tę książkę na liście priorytetowej i po takiej recenzji jeszcze mocniej jej zapragnęłam...
    Pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka naprawdę przejmująca. Podchodziłem do niej z dużą rezerwą, ale miło się zaskoczyłem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Już ją wcześniej wypatrzyłam w internecie. Czekam tylko na opracowanie w bibliotece i zaraz ją wypożyczę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo zachęciłaś mnie do przeczytania tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Szalenie mnie zainteresowałaś :)Poszukam jej w bibliotece!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam na półce, muszę się za nią jak najszybciej zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. strzeliłam focha, nie będę już do ciebie zaglądać, bo ciągle coś do listy muszę dopisywać. Ty wiesz, że jak te wschodnie klimaty to uwielbiam. pozdrówka

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj, ale mnie zachęciłaś. Lektura idealnie się wpasowuje w moje gusta literackie i już nie mogę się doczekać by po nią sięgnąć. A okładka jeszcze bardziej mnie zachęca!

    OdpowiedzUsuń
  9. kasandra_85 ja ją kupiłam, bo do mnie normalnie przemówiła z merlina.pl :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka juz stoi na mojej półce a po Twojej recenzji jeszcze bardziej się cieszę, że wkrótce ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Przeczytałam dzisiaj... piękna i poruszająca...

    OdpowiedzUsuń
  12. Zachęciłaś mnie tą recenzją. Wizja Syberii widziana oczami artyski, osoby wrażliwej na piękno tego jeszcze nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń