poniedziałek, 18 kwietnia 2011

''Chwast'' Iwona Banach

Niezwykle poetycka, barwnie napisana powieść. Uwielbiam takie niespodzianki, kiedy przypadkiem zauważam leżącą gdzieś na mało widocznej półce w księgarni lekturę, podejmuję ryzyko- kupuję- a nastepnie tego nie żałuję, gdyż książka dostarcza mi wiele emocji i przykuwa moja uwagę.
Smutna i przejmująca jest to opowieść o kobiecie z dzieckiem- ich wędrówce, drodze ciernistej. W matni lęków, toksycznego związku z mężem, od którego ucieka, perfidnej teściowej. Bardzo odważna powieść, bohaterka ujawnia druzgocące myśli. Zastanawia się, czy nie lepiej zabić swoje dziecko i siebie, skończyć ten łańcuch porażek, okrucieństwa, ogromnego bólu. Wyjeżdża po kryjomu z dzieckiem do Zakopanego. Mętlik w głowie, brak spokoju, próba odnalezienia ostatnich szczątków wiary i nadzieji. To nie użalanie się nad sobą, kobieta stoi na krawędzi wytrzymałości- jest ofiarą w pełni tego słowa znaczenia. Czy zaświeci dla niej słońce?

 Podobała mi się ta lektura, choć to momentami petarda wstrząsów-jest realna, wiarygodna- nie ma w sobie tego typowego naciąganego ''bajkowego dobra'', którego nie lubię w polskim wydaniu, bo zwyczajnie do mnie to nie przemawia, zresztą mam zawsze uczucie, że wymyśla się takie rozwiązania w trzy sekundy. Lektura ciekawa, prawdziwa i cieszę się, że na końcu gdzieś wypływa pozytywna puenta- choć można ją na różne sposoby interpretować. Dojrzała, przemyslana powieść.

7 komentarzy:

  1. nie czytam dużo książek polskich autorów, ale może tą akurat przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. I znowu coś intrygującego i wartego przeczytania:)). Moja lista pęka w szwach, ale tę książkę wpisuję bez dwóch zdań. Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Catherine: ja też wybredna strasznie jestem co do polskiej literatury, ale się nie poddaję.

    OdpowiedzUsuń
  4. kasandra_85: ja juz w sumie jestem przekonana że w tym życiu, mojej listy z książkami nie zrealizuję...jak w tym tempie będę dopisywać..:D

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie przeczytałam! Zastanawiam się nad recenzją, książka mną wstrząsnęła...

    OdpowiedzUsuń