wtorek, 21 grudnia 2010

''Szklanka na pająki'' Barbara Piórkowska











W końcu coś niesamowitego, zapadającego w pamięć i to w polskim wydaniu! Pochłonęłam w nocy tę oto historię Aleksandry. Krótkie rozdziały, ale z puentą, sarkazmem, z humorem i  w świetnym stylu. Dziewczyna opowiada o etapach swojego życia- narodziny, dzieciństwo w Gdańsku, gdzie w jej bloku mieszkał Lech Wałęsa z rodziną. Ale jak pisze! Pełno tutaj ważnych historycznych wydarzeń w tle, co nakłada się na wszystkie absurdy życia społecznego. To taki hymn pokolenia ludzi urodzonych w połowie lat siedemdziesiątych. O czasach kolonii pisze : ''Na koniec każde dziecko miało dostać paczkę ze słodyczami niemieckiej produkcji(..)-wtedy to była ekstaza nie do wyobrażenia, to była łakociowa manna z nieba i raj dla kubków smakowych, gdzie dobrzy mieli być zostać nagrodzeni uczuciem najwspanialszej miłości na języku'' Nie brakuje elementów dzieciństwa typowych dla tamtych lat- czyli co się działo w przedszkolach tak naprawdę,  sąsiedzi i my, paradoksy szkolne, lekcje religii- pamiętne rysunki do kolorowania. I wiele, wiele innych małych detali, które zapadły, myślę, wielu ludziom w w pamięci.


Ta książka to również duchowa przemiana dziewczynki w dorosłą kobietę - malarki o dość powykręcanym losie. Lektura bardzo dojrzała, przemyślana, wciąga i chce się czytać na raz. Świetny debiut. Szczerze, bardzo polecam!!

14 komentarzy:

  1. kurczę... chyba przestane do Ciebie zaglądać ;p Muszę kolejną książkę dopisać do mojej listy życzeń i to przez Ciebie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znałam dotąd tej autorki, a o książce w ogóle nie słyszałam, ale Twoja entuzjastyczna recenzja zachęca do lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Często fajne polskie książki nie mają promocji, albo mają znikomą, niestety...

    OdpowiedzUsuń
  4. Pierwszy raz o tej książce słyszę, ale zachęciałaś mnie :) Rozejrzę się za nią po nowym roku. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. kasandra_85: warto!! chyba ze masz z 22 lata...to moze nie okazac sie interesujaca, ale dla 30-35 latkow jak znalazł.

    OdpowiedzUsuń
  6. wybierasz takie powieści i piszesz o nich tak zachęcająco, że nie sposób sobie odmówić, aby ruszyć na ich poszukiwanie ;)
    oczywiście 'Szklanka na pająki' trafia na moją listę poszukiwanych ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Panna_Indyviduum: bardzo mi miło, choć każdy ma inny gust i warto o tym pamiętać, bo zachwyty nie zawsze się pokrywają:)

    OdpowiedzUsuń
  8. o kurczę. Dopisuje natychmiast do mojej listy. Bardzo mnie zaciekawiłaś

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam na półce. Kiedyś czytali to w radiowej Trójce, większą część słyszałam. Sympatyczne, choć nie zachwyciło mnie jakoś szczególnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chciałabym móc słuchać książki..ale nie potrafię, wyłączam się po dwóch minutach..

    OdpowiedzUsuń
  11. O, dopisuję do swojej listy, bo wydaje się naprawdę ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń